לוח זמנים שמיטה תשפ”ב
לחיפוש ירק או פרי או פרח מסויים בלוח זמנים:
מהמחשב הקישו Ctrl+F או לחצו על השלוש נקודות למעלה ולחצו על חיפוש
מהפלאפון או הטאבלט: לחצו על השלוש נקודות למעלה ולחצו על חיפוש בדף
לקניית הלוח:
יבולי שביעית
בחוברת זו יש הדרכה מעשית והלכתית לבעלי גינות, מטעים, עציצים וכן מדריך לצרכן בשמיטה ועוד..
חוברת זו מרכזת בתוכה מידע הלכתי ומקצועי רב, המלווה בטבלאות ובתמונות להמחשה. החוברת כתובה בשפה קלה ובהירה לכל קורא.
שבת הארץ
ספר ייחודי במינו המיועד לתלמידי בתי הספר, המקיף את הלכות שביעית בהלכה ובאגדה. בחלק האגדה סקירה היסטורית על שמירת השמיטה בארץ ישראל. בחלק ההלכתי מובאים לתלמידים פסקי הלכות בשפה קלה וברורה.
קובי לומד שמיטה + חוברת קומיקס מתנה
חוברת ללימוד השמיטה בדרך חוויתית ומעניינת
מונגש ומותאם לתלמידים
לוח זמנים
לוח זמנים שמיטה תשפ”ב מאת הרה”ג שניאור ז. רווח שליט”א ראש המכון למצוות התלויות בארץ
הלוח זמנים מבוסס על ההנחיות ההלכתיות הבאות:
ראש השנה לשמיטה הוא א’ בתשרי אף לפירות האילן.
קדושת שביעית:
כל היבולים הגדלים אצל יהודי בתחומי ארץ ישראל קדושים בקדושת שביעית.
יבולים הגדלים אצל נכרים בארץ ישראל, אינם קדושים בקדושת שביעית, וכן מנהג ארץ ישראל מדור דור.
גם הגדל במצעים מנותקים בתוך מבנים, אין בו קדושת שביעית, וכן אין קדושה בכל הגדל מזרחית לנחל הערבה שהוא הגבול המזרחי של א”י לאחר קצה ים המלח. וכן כל הגדל דרומית לנחל פארן עד אילת, משום שמקומות אלו הם מחוץ לגבולות א”י על פי התורה, כמבואר בספר שביתת השדה פרק שני.
זמן חלות קדושת שביעית:
בירקות
כל שהתחילו לגדול קודם השמיטה, ונלקטו בשמיטה, הרי הם קדושים בקדושת שביעית, ואפילו נגמר בישולם בשישית.
בתבואה וקטניות
כל שהגיעו לשליש בישול קודם השמיטה, ונאספו בשמיטה, הם אינם קדושים בקדושת שביעית.
ואם הגיעו לשליש לאחר א בתשרי, הם אסורים באיסור “ספיחין” ויבואר להלן.
בפירות האילן
כל שחנט [הגיע לשליש בישול] לאחר א’ בתשרי של שנת השמיטה, הרי הוא קדוש בקדושת שביעית.
באתרוג
מספק מחמירים גם אחר לקיטה וגם אחר חנטה, ולכן הנלקט לאחר ר”ה נוהג בו שביעית, וכן החונט לאחר ר”ה של שביעית, אף אם נלקט בשמינית נוהג בו קדושת שביעית. אתרוג שחנט ונלקט בשביעית, נוהג בו שביעית מעיקר הדין.
שאר פירות הדר דינם כשאר פירות האילן לעניין שמיטה.
תבלינים
עשבי תבלין דינם כירקות וכאמור. עצי תבלין (כגון השיבא, הרוזמרין, עלי דפנה ועוד), דינם כאילנות, ויש לנהוג קדושת שביעית בכל העלים שחנטו (יש להחמיר החל מיציאת העלים) לאחר ראש השנה של שמיטה.
פרחים
פרחי נוי אף שיש בהם ריח אינם קדושים בקדושת שביעית, פרחים אלו מהווים את רוב רובם של הפרחים, ואמנם הגם שאין בהם קדושה ולא איסור ספיחין, מכל מקום יש לקנות פרחים רק בהכשר, כל סוג פרח לפי זמנו, החל מהמועדים המפורטים בטבלה שלהלן, וזאת על מנת שלא לסייע בידי עוברי עבירה שזרעו ועבדו במלאכות האסורות בשביעית.
פרחים העומדים רק לריח רבו המחמירים לנהוג בהם קדושת שביעית.
ההגבלות ביבולים הקדושים בקדושת שביעית:
מלבד האיסורים וההגבלות באופן הגידול והקטיף, יש איסור לסחור בפירות שביעית, אסור ליתנם לנכרי, אסור להוציאם לחו”ל, אסור לנהוג בהם מנהג בזיון, אסור להפסידם, אסור להשתמש בהם בדרך שונה מהרגיל. שיירי האוכל, הקליפות והגרעינים, אין לזרקם באשפה, אלא לשומרם במקום מיוחד עד שיירקבו מאליהם. (ופירוט הדינים ראה בשביתת השדה פרק יא). כיון שהבעלים הפקיר את שדהו, היבולים פטורים מתרומות ומעשרות (ומכאן שאם לא הפקירם חייב לעשר אותם בשביעית – מעשר עני).
בשנת השמיטה יש להימנע מלקנות תוצרת הקדושה בקדושת שביעית בשווקים, ובשעת הדחק כל שהתוצרת אינה אסורה באיסור ספיחין, אפשר לקנותה בשווקים באופן שאין בו סחורה (כגון בהבלעה), ואף אם הבעלים לא הפקיר את שדהו ועשה מלאכות האסורות בשמיטה, אין פירותיו נאסרים באכילה. תוצרת שיש בה איסור ספיחין אסורה באכילה.
איסור ספיחין:
ירקות שתחילת גידולם בשמיטה, ותבואה וקטניות שהגיעו לשליש בישולם בשנת השמיטה, אסורים באכילה והוא הנקרא “ספיחין”. פירות האילן, וכן שיחים רב שנתיים (אף המוגדרים כירק לעניין ערלה, כשנזרעו לפני שמיטה, בין כשנותנים פריים בתוך שנתם כגון הפאפיה, ובין שנותנים את פירותיהם לאחר שנה מזמן הזריעה כגון הבננה והאננס), אין בהם איסור ספיחין. כמו כן הגדל במקומות שנכבשו רק על ידי עולי מצרים, וכן הגידולים שבעבר הירדן אין נוהג שם איסור ספיחין, וכל זה כמבואר בספר שביתת השדה.
היתר ספיחין בשנה השמינית:
יבולים האסורים באיסור ספיחין שנקטפו בשביעית נשארים באיסורם לעולם (מצוי בקפואים וכבושים). יבול שיצא משביעית לשמינית (אף שנזרע באיסור), ממשיך עליו גזירת ספיחין מגזירת חכמים (אף שקדושתו פוקעת מיד בתום השנה השביעית), והותרה אכילתו רק לאחר שיעשה כיוצא בו – עד שבמקום המקדים ביותר בארץ יספיקו לגדול גידולים חדשים, כיוצא בהן, ואז הותרו באכילה כל הירקות שנקטפו בשמינית. מחנוכה של השנה השמינית ואילך הותרו כל סוגי הירקות באכילה, מלבד הירקות המאוחסנים (כגון התפו”א וכיו”ב) שזמנם יותר מאוחר עד שיעשה כיוצא בו.
מצות ביעור:
ציותה התורה, שכל היבולים הקדושים בקדושת שביעית, בהגיע הזמן שבו כלה היבול המסוים לחיה מן השדה, בכל חלקי ארץ ישראל (=והוא עד שיכלה אותו היבול מכלל השדות בארץ ישראל, גם אם הם שדות נכרים, או אף שדות ישראל שאינם שומרי שביעית – מנח”ש ח”א, נא, טו. שביתת השדה פי”ד) יש לכלות – לבער את היבול הזה מן הבית. מנהג ארץ ישראל שבהגיע זמן הביעור, מפקיר את היבול לפני שלשה אנשים אף אם הם אוהביו (אך לא מאנשי ביתו הסמוכים על שולחנו – ושנים מהשלשה צריכים להיות כשרים לעדות עבורו). לאחר שהפקיר, יכול לשוב ולזכות בו בחזרה. יבול שמינית אינו מציל את יבול שביעית מחובת הביעור.
חובת הביעור חלה על כל יבול הקדוש בקדושת שביעית, וכן על כל מה שהופק מיבולים אלו והוא קדוש בקדושת שביעית. מכאן שאין חובת ביעור על יבול הגדל אצל נכרי בקרקע שלו, יבול הגדל בערבה (על פי הגבולות כמבואר לעיל), הגדל במצעים מנותקים בתוך מבנים ותוצרת חו”ל. כמו כן יבולים הקדושים בקדושת שביעית, ובזמן הביעור היו מופקרים וכגון אותם הנמצאים בזמן הביעור בידי “אוצר בית דין” אין עליהם חובת ביעור, והלוקח את הפירות מהם לאחר הביעור אינו חייב להפקירם. אמנם מי שלקח מבית דין קודם זמן הביעור, חייב להפקירם בהגיע זמן הביעור. מי שחייב לבער, ועבר ולא ביער, אם עשה זאת במזיד, הפירות נאסרו באכילה לבעל הפירות (עי’ שביתת השדה שם).
הערות כלליות ללוח:
- בלוח מוזכרים תאריכים שונים לפירות וירקות שונים, ראוי לציין שהכוונה היא ליבולים טריים, אך בהחלט מצויים גם יבולים מאוחסנים, ויש לקחת זאת בחשבון, וכגון: גזר שזמן קדושת שביעית צוין בתשרי, מכל מקום יש גזר רב באחסון מגידול שישית שאין בו קדושת שביעית. וכן דלעת ועוד, ופעמים רבות ניתן הדבר להבחנה, וכן בתום זמן קדושת שביעית בפירות יש לקחת בחשבון שהכוונה לטריים אך מצוי מאד קירור של פירות מסוימים, וכן עיבוד לתעשיית המשקאות והמזון. (פעמים שניתן גם להבחין לפי התאריך המופיע על האריזות, וכן בשימורים ניתן להבחין על פי הקוד המודפס – הספרה הימנית מסמנת את השנה, כגון: 9 =1999. והספרה השמאלית את היום, כגון: 100 = היום המאה מתחילת השנה).
- התאריכים המופיעים בלוח הם על פי ההערכה תוך מאמצים לדייק ככל האפשר. כיון שבמציאות יתכנו שינוים בתאריכים, במידה וכך, נפרסם זאת בל”נ בפרסומי המכון. כשנכתב מועד מסוים [כגון חנוכה לביעור וספיחין וכיו”ב), הכוונה לתחילת אותו מועד.
- זמני הביעור שצווינו בלוח, חלקם הם תאריכים שקבעו לנו חז”ל, ונוהגים גם כיום. וחלקם האחר הוא לפי המציאות כיום, אמנם כיון שאי אפשר לדייק ממש, לכן הזמן המצוין הוא זמן שמתחילים להסתפק שמא הוא הזמן, ובזמן זה יפקיר את היבולים כדין וכאמור, ולאחר מכן יודיע לפני אותם שהפקיר בפניהם שאמנם הוא מכניס את היבולים לביתו, אך אינו מתכוון לזכות בזה, אלא נהנה מההפקר, ולא ישוב לזכות עד אשר יתמו ימי הספק.
- ביעור בירקות הוא דבר שכמעט לא מצוי כיום, כיון שרוב ככל התוצרת אינה חייבת בביעור, שכן רובם מצויים כל השנה (וכאמור אף יבולים הגדלים באיסור פוטרים מחובת ביעור כיון שבפועל טרם כלה לחיה). ירקות שכלים מן השדה בתוך השנה השמינית, זמן ביעורם מיד במוצאי שביעית. (שביתת השדה פי”ד).
- הפירות הבאים מופיעים ברשימת הירקות: אננס, בננה, פאפיה, פסיפלורה. שכן העיקר להלכה שדינם כירק.
לוח זמנים לירקות, תבלינים דגנים וקטניות – שמיטה תשפ”ב
שם הירק | תמונת הירק | קדושת שביעית מ [תשפ”ב]: | איסור ספיחין מ [תשפ”ב]: | זמן הביעור | סוף זמן איסור ספיחין בפ”ג | הערות |
---|---|---|---|---|---|---|
אבטיח | ג תשרי | יב שבט | ראה”ש/פ”ג | חנוכה | מתוכנן קטיף מהערבה הדרומית מר”ח חשון | |
אורז | אין קדושה | אין איסור | אין ביעור | אין איסור | ייבוא | |
איזוב מצוי | ג תשרי | אין איסור | אין ביעור | אין איסור | רב שנתי | |
אננס | ג תשרי | אין איסור | אין ביעור | אין איסור | מניב פרי לאחר שנה משתילה | |
אספרגוס | ג תשרי | אין איסור | ראה”ש/פ”ג | אין איסור | רב שנתי | |
אפונה [תרמיל] | ג תשרי | כג אדר-ב | תמוז /פ”ב | חנוכה | הרוב מגידול נכרי | |
אפונה [גרגירים] | אין קדושה | אין איסור | אין ביעור | אין איסור | ייבוא | |
ארטישוק | ז חשון | אין איסור | א סיון/פ”ב | אין איסור | רב שנתי | |
ארטישוק ירושלמי | ג תשרי | אלול/פ”ב | ראה”ש/פ”ג | חנוכה | ||
בזיליקום | ג תשרי | ג כסלו | אין ביעור | חנוכה | חלק מרב שנתי | |
בטטה | ג תשרי | טז סיון תשפ”ב | כח טבת תשפ”ב | חנוכה | קיימת תוצרת מאוסמת ללא איסור ספיחין | |
בטטה קאסבייה | ראה ארטישוק ירושלמי | |||||
בוטנים | כ אב | כ אב /פ”ב | כ אב | בבוטנים יש איסום ארוך | ||
במיה | אין קדושה | אין איסור | אין ביעור | אין איסור | גידול נכרי [קיימת במיה הודית בחממות בערבה ובקדש ברנע, ויש לחוש החל מר”ח חשון] | |
בננה | ה תשרי | אין איסור | אין ביעור | אין איסור | רב שנתי/התאריך לאחר הבחלה | |
בצל יבש – אדום | כח אדר א | יב אדר ב | אין ביעור | כב אדר תשפ”ג | ||
בצל יבש – לבן | ל שבט | יד אדר א | אין ביעור | כד שבט תשפ”ג | ||
בצל ראש | כח טבת | יג שבט | אין ביעור | כב טבת תשפ”ג | ||
בצל ירוק | ג תשרי | א כסלו | אין ביעור | י כסלו | ||
ברוקולי | ג תשרי | טו טבת | אין ביעור | חנוכה | ||
גזר | יז תשרי | א שבט | יד מנחם אב | חנוכה | ||
גמבה | ג תשרי | א טבת | אין ביעור | חנוכה | ||
גרעיני אבטיח | אב | אב | כ אב | קיים איסום ארוך | ||
גרעיני דלעת | אין קדושה | אין איסור | אין ביעור | אין איסור | ייבוא | |
גרעיני חמניות | אב | אב | כ אלול | קיים איסום ארוך | ||
דלורית | ג תשרי | י סיון | ראה”ש/פ”ג | א אב | מרבית היבול נאסף קודם ר”ה | |
דלעת | ג תשרי | א תמוז | ראה”ש/פ”ג | טו אב | מרבית היבול נאסף קודם ר”ה | |
הל | אין קדושה | אין איסור | אין ביעור | אין איסור | ייבוא | |
זנגויל | אין קדושה | אין איסור | אין ביעור | אין איסור | ייבוא | |
חומוס | א סיון | א סיון | א סיון | קיים איסום ארוך ויש גם ייבוא | ||
חזרת | ג תשרי | תשרי/פ”ג | אין ביעור | חנוכה | ||
חוויג’ | אין קדושה | אין איסור | אין ביעור | אין איסור | ייבוא | |
חיטה | אין קדושה | אין איסור | אין ביעור | אין איסור | ייבוא (מעט מקומי החל מסיון) | |
חילבה | אין קדושה | אין איסור | אין ביעור | אין איסור | ייבוא (מעט מקומי החל מסיון) | |
חסה | ג תשרי | ט חשון | אין ביעור | י חשון | ||
חציל | ג תשרי | א כסלו | אין ביעור | א כסלו | ||
חרדל [טחון] | אין קדושה | אין איסור | אין ביעור | אין איסור | ייבוא | |
טרגון | ג תשרי | אין איסור | אין ביעור | אין איסור | רב שנתי | |
כוסברה | ג תשרי | א כסלו | אין ביעור | י כסלו | ||
כוסמת | אין קדושה | אין איסור | אין ביעור | אין איסור | ייבוא | |
כורכום | אין קדושה | אין איסור | אין ביעור | אין איסור | ייבוא | |
כמהין | אין קדושה | אין איסור | אין ביעור | אין איסור | אינו נידון כצמח | |
כמון | אין קדושה | אין איסור | אין ביעור | אין איסור | ייבוא | |
כרוב אדום | ג תשרי | א טבת | אין ביעור | חנוכה | ||
כרוב לבן | ג תשרי | טו כסלו | אין ביעור | חנוכה | ||
כרוב סיני | ג תשרי | י כסלו | אין ביעור | כ כסלו | ||
כרובית | ג תשרי | א טבת | אין ביעור | חנוכה | ||
כרפס [סלרי] | ג תשרי | י טבת | אין ביעור | חנוכה | ||
כרפס [שורש] | ג תשרי | כ טבת | אין ביעור | חנוכה | ||
כרתי [לוף] | ג תשרי | א שבט | אין ביעור | חנוכה | ||
לואיזה | יד תשרי | אין איסור | אין ביעור | אין איסור | עץ – רב שנתי | |
לוביא טריה בתרמיל | ג תשרי | כז סיון | חנוכה | רוב מגידול נכרי | ||
לוביא גרגרים | אין קדושה | אין איסור | אין ביעור | אין איסור | ייבוא | |
לימונית [עשב לימון] | ג תשרי | אין איסור | אין ביעור | אין איסור | רב שנתי | |
לפת | ג תשרי | א כסלו | אין ביעור | י כסלו | ||
מילון | ג תשרי | א כסלו | אין ביעור | חנוכה | ||
מליסה | ג תשרי | אין איסור | אין ביעור | אין איסור | רב שנתי | |
מלפפון | ג תשרי | יד חשון | אין ביעור | כד חשון | ||
מרווה | ג תשרי | אין איסור | אין ביעור | אין איסור | רב שנתי | |
נבטים | אין קדושה | אין איסור | אין ביעור | אין איסור | גידולי מים/מנותק בתוך מבנה | |
נענע | ג תשרי | אין איסור | אין ביעור | אין איסור | רב שנתי | |
סויה | אין קדושה | אין איסור | אין ביעור | אין איסור | ייבוא | |
סלק אדום | ג תשרי | א כסלו | אין ביעור | י כסלו | ||
סלק עלים | ג תשרי | א כסלו | אין ביעור | יח כסלו | ||
עגבנייה | ג תשרי | י כסלו | אין ביעור | חנוכה | ||
עדשים | אין קדושה | אין איסור | אין ביעור | אין איסור | ייבוא | |
עולש | אין קדושה | אין איסור | אין ביעור | אין איסור | גידולי מים במבנים / ייבוא | |
עירית | ג תשרי | כ חשון | אין ביעור | ד כסלו | ||
עלי דפנה – יבשים | אין קדושה | אין איסור | אין ביעור | אין איסור | ייבוא | |
פאפיה | ג תשרי | אין איסור | תמוז/פ”ב | אין איסור | רב שנתי, ולדידן דינו כירק | |
פול [בתרמיל] | ג תשרי | ה טבת | סיון/פ”ב | חנוכה | חלק ניכר מגידול נכרי | |
פול [גרגרים-יבש] | סיון פ”ב | סיון פ”ב | תמוז | רוב מייבוא – איסום ארוך | ||
פופקורן | תמוז פ”ב | תמוז פ”ב | אב | קיים מייבוא – איסום ארוך | ||
פטרוזיליה | ג תשרי | א כסלו | אין ביעור | א כסלו | ||
פטרוזיליה[שורש] | ג תשרי | א שבט | אין ביעור | חנוכה | ||
פטריות | אין קדושה | אין איסור | אין ביעור | אין איסור | אינו נידון כצמח | |
פלפל ירוק | ג תשרי | ג טבת | אין ביעור | חנוכה | ||
פלפל אדום | ג תשרי | יג טבת | אין ביעור | חנוכה | ||
פלפל ירוק – חריף | ג תשרי | כג כסלו | אין ביעור | חנוכה | ||
פלפל אדום – חריף | ג תשרי | ג טבת | אין ביעור | חנוכה | ||
פלפל שחור/לבן | אין קדושה | אין איסור | אין ביעור | אין איסור | ייבוא | |
פפריקה | ג תשרי | א אלול | ראה”ש/פ”ג | א אלול | הרוב המוחלט של הפפריקה בתחילת שמיטה שייך הלכתית לשישית ואין בו קדו”ש | |
פרג | אין קדושה | אין איסור | אין ביעור | אין איסור | ייבוא | |
צ’יוטה | ג תשרי | א כסלו | אין ביעור | חנוכה | ||
ציפורן | אין קדושה | אין איסור | אין ביעור | אין איסור | ייבוא | |
צלף | א סיון | אין איסור | טבת/פ”ג | אין איסור | רוב מייבוא | |
צנון | ג תשרי | כ חשון | אין ביעור | א כסלו | ||
צנונית | ג תשרי | א חשון | אין ביעור | ה חשון | ||
קולורבי | ג תשרי | א כסלו | אין ביעור | ה כסלו | ||
קינמון | אין קדושה | אין איסור | אין ביעור | אין איסור | ייבוא | |
קישוא | ג תשרי | ט חשון | אין ביעור | טו חשון | ||
רוזמרין | יד תשרי | אין איסור | אין ביעור | אין איסור | נידון כעץ – רב שנתי | |
שבולת שועל | אין קדושה | אין איסור | אין ביעור | אין איסור | ייבוא | |
שום | כ אדר-א | ז אדר-ב | א תמוז | כ אדר | קיים שיווק מאיחסון ארוך | |
שומשום | אין קדושה | אין איסור | אין ביעור | אין איסור | ייבוא ומעט נכרי | |
שומר | ג תשרי | א כסלו | כח סיון | ה כסלו | ||
שמיר | ג תשרי | ט חשון | אין ביעור | כ חשון | ||
שעונית [פסיפלורה] | ג תשרי | אין איסור | ראה”ש/פ”ג | אין איסור | רב שנתי ולדידן דינו כירק | |
שעועית [תרמיל] | ג תשרי | י כסלו | אין ביעור | י כסלו | ||
שעועית [יבשה] | אין קדושה | אין איסור | אין ביעור | אין איסור | רוב מייבוא | |
שעורה | א סיון | סיון | א תמוז / פ”ג | רוב מייבוא | ||
תות שדה | ג תשרי | ר”ח כסלו | א תמוז | חנוכה | ||
תירס | ג תשרי | יא תשרי | יא תשרי | נידון כקטנית, כ- 11 יום לפני הקטיף הוא מגיע לשליש. | ||
תפוח אדמה | ה טבת | יא טבת | א אב | חנוכה | התפו”א החדש הוא בעל קליפה דקה, ויש לשים לב שעדיין יש שיווק מתוצרת מאוסמת | |
תפודים (תפו”א בייבי) | כו חשון | ג כסלו | א אב | ג כסלו | ||
תרד | ג תשרי | א כסלו | אין ביעור | ה כסלו |
לוח זמנים לפירות האילן – שמיטה תשפ”ב
שם הפרי | תמונת הפרי | קדושת שביעית מ: [פ”ב] | קדושת שביעית עד חודש [פ”ג] | זמן הביעור | הערות |
---|---|---|---|---|---|
אבוקדו | סיון | סיון | תמוז/פ”ג | לגבי הזן ‘ריד’ יש לעקוב אחרי פרסומי המכון בתחילת השמיטה אם זמנו מוקדם יותר. | |
אגוז אילסר | אין קדושה | אין קדושה | אין ביעור | ייבוא | |
אגוז לוז | אין קדושה | אין קדושה | אין ביעור | ייבוא | |
אגוז מלך | אין קדושה | אין קדושה | אין ביעור | ייבוא | |
אגוז מקדמיה | אב | אב | אדר/פ”ג | ||
אגוז – פיסטוק | אין קדושה | אין קדושה | אין ביעור | ייבוא | |
אגוז פקאן | אלול | תשרי/פ”ג | אדר/פ”ג | יש גם ייבוא | |
אגוז קשיו | אין קדושה | אין קדושה | אין ביעור | ייבוא | |
אגס | סיון | סיון | חשון/פ”ג | קיים מקירור ארוך | |
אוכמניות | טבת | טבת | ניסן/פ”ג | יש גם מיבוא [לתעשיה] | |
אנונה | תמוז | תמוז | שבט/פ”ג | ||
אפרסמון | אב | אב | שבט/פ”ג | ||
אפרסק | אדר-א | אדר | כסלו/פ”ג | ||
אשכוליות | אב | אלול | סיון/פ”ג | משווק גם באופני עיבוד שונים | |
אתרוג | ד תשרי | אייר/פ”ג | שבט/פ”ג | י”א שאין לו ביעור | |
גודגדן | ניסן | ניסן | אב/פ”ב | משווק גם באופני עיבוד שונים | |
גויאבה | תמוז | תמוז | טבת/פ”ג | ||
גויאבה תאילנדית | אב | אב | שבט/פ”ג | ||
דובדבן | ניסן | ניסן | תמוז/פ”ב | משווק גם באופני עיבוד שונים | |
זית מאכל | תמוז | תמוז | שבועות/פ”ג | משווק בשימורים לטווח ארוך | |
זית שמן [שמן] | אלול | תשרי/פ”ג | שבועות/פ”ג | נשמר לתקופה ארוכה | |
חבוש | תמוז | תמוז | טבת/פ”ג | ||
חרוב | אב | אב | טבת/פ”ג | יש מאיסום. ויש גם יבוא | |
לונגן | אייר | אייר | אב/פ”ב | ||
ליצ’י | אייר | אייר | תמוז/פ”ב | ||
לימה | אייר | אייר | חשון/פ”ג | ||
לימון | אייר | אייר | תמוז/פ”ג | יש מקירור ותערובת ישן וחדש | |
לימקוואט | אייר | אייר | חשון/פ”ג | ||
מנגו | אייר | אייר | טבת/פ”ג | ||
משמש | אייר | אייר | תמוז/פ”ב | ||
נקטרינה | אדר-א | אדר | כסלו/פ”ג | ||
ענבי יין [יין] | סיון | סיון | פסח/פ”ג | נשמר לתקופה ארוכה | |
ענבי מאכל | אדר-ב | אדר | פסח/פ”ג | ||
ערמונים | אין קדושה | אין קדושה | אין ביעור | ייבוא | |
פאפיה | ראה לוח ירקות | ראה לוח ירקות | |||
פומלה | אב | אב | סיון/פ”ג | ||
פומלית | אב | אב | סיון/פ”ג | ||
פיג’ויה | אב | אב | שבט/פ”ג | ||
פיטאיה [צהובה] | טבת | טבת | אדר-ב/פ”ב | ||
פיטאיה [אדומה] | חשון | חשון | חשון/פ”ג | ||
פסיפלורה/שעונית | ראה לוח ירקות | ראה לוח ירקות | |||
צבר (סברס) | אייר | אייר | חשון/פ”ג | ||
קובו | חשון | חשון | חשון / פ”ג | ||
קומקוואט | חשון/ע”ו | חשון/ע”ז | אדר /פ”ג | ||
קיוי | אב | אב | טבת/פ”ג | במהלך השנה יש שיווק מקירור | |
קלמנטינה/קליפים | אב | אב | אייר/פ”ג | התאריך תקף גם לשאר קליפים | |
קרמבולה | כסלו | כסלו | שבט/פ”ג | ||
רימון | תמוז | תמוז | אדר/פ”ג | קיים שיווק של מיץ רימונים | |
שזיף אירופי | תמוז | תמוז | חשון פ”ג | פרי זה משווק גם בשימורים ומיובש | |
שזיף יפני | אדר-ב | אייר | כסלו/פ”ג | ||
שסק | אדר-א | שבט | סיון/פ”ב | ||
שקד ירוק | אייר | אייר | טבת/פ”ג | ||
שקד יבש | אב | אב | טבת/פ”ג | מאוחסן לתקופה ארוכה | |
תאנה טרייה | ניסן | ניסן | חנוכה/פ”ג | תאנים מיובשים מקורם מחו”ל | |
תות עץ | אייר | אייר | תשרי/פ”ג | ||
תמר | אב | אב | פורים/פ”ג | קיים שיווק ארוך מקירור ואחסון | |
תפוז | אב | אב | תמוז/פ”ג | משווק גם באופני עיבוד שונים | |
תפוח מבכיר | אייר | אייר | שבט/פ”ג | ||
תפוח | תמוז | תמוז | שבט/פ”ג | קיים שיווק מקירור ארוך |
לוח זמנים פרחים
תמונה | שם הפרח | אופן הגידול | חשש זריעה בשמיטה מתאריך: | הערות הלכתיות |
---|---|---|---|---|
אסטר ורדה | חד שנתי | עד א טבת אין חשש, ומתאריך זה רק בהכשר | גדל בחממות ובבית רשת על גבי קרקע | |
אסטר שורש | חד שנתי | עד כ כסלו אין חשש, ומתאריך זה הכל משתילת שמיטה | גדל בחממות ובבתי רשת על גבי קרקע | |
אספרגוס (מינים שונים) | רב שנתי | אין חשש | כל התוצרת בבתי רשת (רוב אטימות) | |
אסקלפיאס | רב שנתי / דו שנתי | עד א תמוז אין חשש, ומתאריך זה רק בהכשר | גדל בחממות על גבי קרקע | |
ארליה | רב שנתי | אין חשש | כל התוצרת בבתי רשת [רוב אטימות] | |
פילודנדרון בי פי | רב שנתי | אין חשש | כל התוצרת בבתי רשת [רוב אטימות] | |
גיבסנית | רב שנתי / דו שנתי | עד א תמוז אין חשש, ומתאריך זה רק בהכשר | קיימים גידולים תחת מבנים וגם בשטח פתוח | |
גרברה | רב שנתי / דו שנתי | במיעוט שתילות יהיה חשש באלול תשע”ה | שתילה תחת מבנה הרוב באדמה ומעט במצע מנותק | |
גרווילאה | רב שנתי | במיעוט שתילות יהיה חשש באלול תשע”ה | גידול בשטח פתוח – בקטיף גיזום יש לבצע בשינוי מקום | |
דלפיניום (דרבנית) | חד שנתי | רכישה רק עם הכשר | גדל בחממות וגם בשטח פתוח | |
ורדים | רב שנתי | אין חשש | גדל במצע מנותק תחת מבנה [יש לדאוג לכיסוי תחת הנוף, אין צריך שינוי בקטיף, ויש המהדרין לגזום ע”י נכרי] | |
ורוניקה | חד שנתי | עד י טבת אין חשש, ומתאריך רק בהכשר | גדל בחממות | |
חמנית | זרעים – חד שנתי | עד טו כסלו אין חשש, ומתאריך רק בהכשר | שטח פתוח, קיים גידול בערבה | |
חרציות | חד שנתי | עד יא כסלו אין חשש, ומתאריך זה רק בהכשר | הרוב מבתי רשת, קיים גם שטח פתוח וקיים גם מצע מנותק בחממה | |
טווידיה | חד שנתי | עד כה חשון אין חשש, ומתאריך זה רק בהכשר | גדל בחממות על גבי קרקע | |
כלנית | פקעות – חד שנתי | רכישה רק עם הכשר | גדל בשטח פתוח, בבתי רשת, במצע מנותק בבתי רשת | |
לאוקדנדרון גולד סטרייק | רב שנתי | אין חשש | גידול בשטח פתוח – בקטיף גיזום יש לבצע בשינוי מקום | |
ליזיאנטוס | חד שנתי | עד א טבת אין חשש, ומתאריך זה רק בהכשר | גדל גם בחממות וגם בתי רשת [קיים גם בבתי רשת באטימות נמוכה], קיים גידול בערבה של מין זה | |
מגינית | רב שנתי | אין חשש | כל התוצרת בבתי רשת [רוב אטימות] | |
מנטור | זרעים – חד שנתי | עד י כסלו אין חשש, ומתאריך זה רק עם הכשר | לפרח זה יש ריח, [יש מעטים המבקשים אותו מחמת הריח שיש בו] | |
נורית | פקעות – חד שנתי | רכישה רק עם הכשר | גדל בקרקע בתוך מנהרות, וקיים גם במצע מנותק בחממות | |
נץ חלב (דוביום) | פקעות – חד שנתי | רכישה רק עם הכשר | גדל בשטח פתוח, קיים גם בחממות על גבי מצע מנותק | |
סולידגו | רב שנתי | עד טו כסלו אין חשש, ומתאריך זה רק בהכשר | גדל בחממות על גבי קרקע | |
סייפן | פקעות – חד שנתי | עד כג כסלו אין חשש, ומתאריך זה הכל משתילת שמיטה | שטח פתוח | |
ספארי סנסט | רב שנתי | אין חשש | גידול בשטח פתוח – בקטיף גיזום יש לבצע בשינוי מקום | |
ערבה מסולסלת (סליקס) | רב שנתי | במיעוט שתילות יהיה חשש באלול תשע”ה | גידול בשטח פתוח – בקטיף גיזום יש לבצע בשינוי מקום | |
פיטוספורום | רב שנתי | אין חשש | כל התוצרת בבתי רשת [רוב אטימות] – יש לבצע שינוי בגיזום | |
פילודנדרון | רב שנתי | אין חשש | כל התוצרת בבתי רשת [רוב אטימות] | |
פלוקס | רב שנתי | עד י אדר אין חשש ומתאריך זה רק בהכשר | גדל בקרקע, בבית רשת, ובחממות. | |
פמפס | רב שנתי | אין חשש | גידול בשטח פתוח – בקטיף גיזום יש לבצע בשינוי מקום | |
פרוטאות | רב שנתי | אין חשש | גידול בשטח פתוח – בקטיף גיזום יש לבצע בשינוי מקום | |
פרזיה | פקעות – חד שנתי | רכישה רק עם הכשר | גדל בקרקע בתוך מנהרות | |
פרח שעווה | רב שנתי | אין חשש | גידול בשטח פתוח – בקטיף גיזום יש לבצע בשינוי מקום | |
צבעוני | פקעות – חד שנתי | רכישה רק עם הכשר | רוב הגידול בחממות על גבי מצע מנותק | |
ציפורן | חד שנתי | עד יא בטבת אין חשש, ומכאן ואילך רק בהכשר | גדל בחממות | |
ציפורן ברבטוס | חד שנתי / דן שנתי | עד י כסלו אין חשש, ומכאן ואילך רק בהכשר | גדל בקרקע, בבית רשת, ובחממות. ובשטח פתוח | |
קאלה צבעונית | פקעות – חד שנתי | עד י כסלו אין חשש, ומכאן ואילך רק בהכשר | גדל בחממות על גבי מצע מנותק | |
קאלות לבנה | פקעות – חד שנתי | רכישה רק עם הכשר | גדל בשטח פתוח, קיים גם בחממות על גבי מצע מנותק | |
קרספידיה | חד שנתי | עד כז חשון אין חשש, ומתאריך זה רק בהכשר | כל התוצרת בבתי רשת [רוב אטימות] או חממות | |
קסנדו | רב שנתי | אין חשש | כל התוצרת בבתי רשת [רוב אטימות] | |
רוסקוס (עצבונית) | רב שנתי | אין חשש | כל התוצרת בבתי רשת [רוב אטימות] | |
שושן (ליליות) | פקעות – חד שנתי | עד כז חשון אין חשש, ומתאריך זה רק בהכשר | גידול בחממה וקיים גם במצע מנותק בחממה | |
שרך | רב שנתי | אין חשש | כל התוצרת בבתי רשת [רוב אטימות] | |
תגית | חד שנתי | עד טו חשון אין חשש, ומתאריך זה רק בהכשר | כל התוצרת בבתי רשת [רוב אטימות] או חממות |
© כל הזכויות שמורות – המכון למצוות התלויות בארץ.